dilluns, 1 d’abril del 2013

La mona, aunque se vista de seda, mona se queda.







"Pasqua sense ous, com Nadal sense torrons."

(Dita popular)




Encara que les mones de Pasqua han variat molt des dels seus orígens, és una de les tradicions més arrelades a la cultura catalana i de les que més ha perdurat per Catalunya.

La mona, tradicionalment simbolitza el final de la Quaresma i el fi de les abstinències. Al segle XVIII ja era l’objecte clàssic del padrí als seus fillols i era coneguda com la “coca de Pasqua”. Era tradició que la mona tingués el mateix número d’ous que anys tenia l’infant al que es regalava, fins arribar als 12 anys; als 13 es posava fi a l’obsequi que feia el padrí.

És a mitjans del segle XIX quan les mones perden tota la seva senzillesa i la seva presentació es torna més sofisticada.

El que encara es conserva de les mones originals és l’ou, avui en dia, la majoria són de xocolata i es conserva el seu simbolisme; l’ou de les mones representa el principi de la vida. En principi, el que mana la tradició, tot i que no conec ningú que ho faci, és que els ous es trenquin colpejant-los al cap d’algú repetint:


Aquí em pica –portant l’ou al costat esquerre-,
aquí em cou –portant l’ou al costat dret-
i aquí trenco l’ou –trencant-lo al front de la persona-.
  
No recordo haver fet mai això, però sí recordo que la meva àvia, m’havia dit aquestes paraules alguna vegada.

Avui en dia no queda gaire clar l’origen de la paraula mona, el que si podem afirmar es que prové de la paraula “munna”, que en àrab vol dir regal, i era, i encara és, el regal del padrí el Diumenge de Pasqua o Pasqua Florida i que el fillol anava directament a recollir-la a casa del seu padrí després de la missa. La mona era el postre per a tota la família i també era costum en alguns llocs que el nen recités un vers. 

Jo tenia el millor padrí que es pot tenir. Des de petita fins que ens va deixar, no fa massa, i tot i haver crescut, sempre va ser “el padrinet”. Com no podia ser d’una altre manera, les mones que em regalava eren les millors! A mi em tocava l’espectacular mona de xocolata, cada any guarnida amb els ninotets que més m’agradaven, i al meu germà, la mona de pastís. Les dos eren bones i maques, però la meva...la meva era especial. El dia de Pasqua, per mi era especial, no pel que significa, sinó per com la celebràvem. Potser per recordar-lo, faig la mona.

Aquesta és la mona que us proposo avui, la meva primera mona de Pasqua, i té diferents parts, el pa de pessic, la trufa cuita que farceix el pa de pessic i l'almíbar que l'empapa, la cobertura de xocolata i crocant, i els pollets improvisats -els ous són Kinder-. 





En primer lloc, per fer el pa de pessic, es necessiten els següents ingredients:

  •  4 ous grans 
  • 125 gr de sucre 
  • 125 gr de farina 
  • 1 cullerada de llevat Royal 
  • Ratlladura de mitja llimona 
  • Mantega (un trosset per untar el motllo)


Aquest pa de pessic és molt senzill de fer i és molt esponjós.

Primer, i molt important, és prescalfar el forn mentre preparem la massa, a 180ºC.

Mentre, en un bol, s’ha de batre els 4 ous amb el sucre fins que blanquegi. Després, poc a poc, hem d’anar afegint la farina, el llevat i la ratlladura de llimona.

S’unta bé un motllo amb mantega a temperatura ambient -jo he fet servir un motllo de 20 cm-, bolquem la massa i el deixem coure fins que al punxar el pa de pessic amb un escuradents, aquest surti net.

Reservem el pa de pessic fins que quedi ben fred. De fet, jo el vaig preparar el dia abans.




De la trufa que anirà dins del pastís, en vaig fer massa. Jo  us poso les quantitats que vaig fer servir, encara que me’n va sobrar bastant –del que m’ha sobrat he fet trufes, que més endavant posaré al blog-, així que podeu fer ben bé la meitat dels ingredients, que van ser:

  • 150 gr de xocolata de cobertura negre 
  • 150 gr de nata líquida 
  • 60 gr d’avellanes torrades


La trufa també és molt senzilla de fer. S’ha de posar al foc un cassó amb la nata líquida i dur-la a ebullició. Quan sigui calenta hem d’afegir la xocolata i deixar que es desfaci.

Mentre hem de fer un puré amb les avellanes torrades.

Quan la xocolata i la nata facin una crema fina i sense grumolls, i ja fora del foc, s’afegeix la pasta d’avellanes torrades i es reserva a la nevera, unes 12 hores.


Ja el dia següent, amb el pa de pessic reposat (s’ha de guardar ben embolicat amb paper de plata), i la trufa freda, hem de començar el muntatge.




Primer hem de fer un almívar, que duu:

  • 100 gr d’aigua 
  • 100 gr de sucre 
  • El suc de ½ taronja


Es posen tots els ingredients en un cassó i es posa a foc fort fins que el sucre sigui ben dissolt. Quan arrenqui el bull, deixem que bulli uns 20 segons i retirem el xarop del foc. Reservem.
 
Agafem el pa de pessic i en tallem tres parts –tres planxes del mateix gruix-.

Agafem la part d’abaix de tot i amb l’ajuda d’un pinzell anem “empapant” el pa de pessic, posem una capa de trufa i fem el mateix amb el segon disc, l’humitegem amb l’almívar per la part inferior i per la part superior. Posem el disc al damunt i tornem a posar una altre capa de trufa. Humitegem la part inferior de l’últim disc i tapem. Ja el tenim a punt per cobrir amb el xocolata i el crocant.



 
L’últim a fer és la cobertura. Necessitem:

  • 66 gr d’aigua 
  • 480 gr de sucre 
  • 320 gr de nata líquida 
  • 100 gr de cacau amarg en pols 
  • 3’5 fulles de gelatina 
  • Crocant


Abans de començar a fer res, posem en remull les fulles de gelatina, amb aigua ben freda.

En un cassó posem a bullir l’aigua, la nata líquida i el sucre fins que el sucre sigui ben dissolt. En aquest moment, just abans que arrenqui el bull, retirem del foc i afegim el cacau en pols, barrejant amb molt de compte fins que sigui dissolt, sense grumolls i sense batre per no fer bombolles. Quan sigui ben dissolt afegim la gelatina i remenem fins que es desfaci del tot. Si queda algun grumoll, podem colar-ho.

Hem de deixar reposar la glassa perquè al cobrir el pastís, ja tingui una mica de consistència i s’enganxi bé.

Quan hagi reposat, posem el pastís al damunt d’una reixa i anem cobrint amb molt de compte amb la glassa. Jo he posat un plat fons a sota i amb el que ha anat caient he fet una altra capa.
                                                                  
Quan ja tenim el pastís ben cobert i la cobertura encara no s’ha refredat del tot, anem cobrint amb molt de compte el pastís amb el crocant i el duem a la nevera –jo l’he tingut tota la nit-.




Ja només queda la decoració. Uns ous Kinder i uns pollets molt especials. Jo no en vaig trobar dels típics que decoren les mones perquè no els vaig buscar fins a l'últim moment, així que els baix fer a l'últim moment (la nit abans de menjar el pastís), amb:

  • coco ratllat
  • llet condensada
  • un trosset de pastanaga
  • un parell de panses
  • colorant alimentari groc



S'ha de fer una massa amb coco ratllat i llet condensada. A ull, ha de quedar consistent, però prou humida perquè no es trenqui. Quan estigui feta, fer unes boles més grans –que seran el cos dels pollets-, i unes més petites –que seran els caps-.

En una bossa de les de congelar, posem una mica més de coco ratllat i colorant groc i barregem fins que tingui el color groc que volem. Posem les boles i les arrebossem com si fossin trufes. Reservem.

Amb uns trossets de pastanaga fem els becs dels pollets i amb trossets petits de panses, els ulls.

Per muntar els pollets ens ajudem amb uns escuradents.




Ja només queda posar els ous, els pollets, i tot el que volgueu, al damunt de la mona. És francament suau i boníssima!!! Fantàstica per un pastís d'aniversari també!!!


Five Brown Eggs

Five brown eggs in a nest of hay,
One yellow chick popped out to play.
Four brown eggs in a nest of hay,
Another yellow chick cheep-cheeped Good day.
Three brown eggs in a nest of hay,
Crack went another one, Hip hooray.
Two brown eggs in a nest of hay,
One more chick pecked his shell away.
One brown egg in a nest of hay,
The last yellow chick popped out to say,
Happy Easter!



TEXTO O DESCRIPCION



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Moltes gràcies pel teu comentari! Em fa molta il·lusió la teva visita!