dijous, 26 de juny del 2014

Combo. Pa d'espinacs i ceba amb la seva mini-hamburguesa.





"Lo infinitamente pequeño es análogo a lo infinitamente grande.
Un átomo es todo un sistema solar en miniatura."

(Samael Aun Weor)




Sempre m'han agradat els plats en miniatura i, sobretot, els accessoris o "props" per servir-los. I, com sabeu, sóc una enamorada dels pans del Daniel Jordà. Així que en el post d'avui, s'ajunten varies de les meves coses predilectes. A més, amb aquesta recepta, completo, del tot, el llibre de'n Daniel Jordà; amb aquest, puc dir que he fet absolutament, totes les receptes. Tot i que, alguna, encara no tinc publicada al blog -està a les receptes pendents de publicar-.

En principi, volia fer només un post sobre la recepta de pa, però tenia una mini paperia i una mini caixeta d'hamburgueses, llestes per utilitzar, i se'm va ocórrer que amb aquests panets, versió mini, quedarien d'allò més bé.



Aquesta mini hamburguesa té diversos elements: un deliciós pa d'espinacs i ceba, una insuperable hamburguesa de "zorza", ceba tendra i uns talls de Petit Nevat, un formatge espectacular. 



Aquest pa d'espinacs porta, a la seva recepta original una mica de cansalada i pinyons, però com l'hamburguesa de "zorza" ja té prou personalitat, enlloc d'això he afegit ceba, en cru, per donar sabor i frescor.

Com diu el llibre, amb una bona copa de vi negre, senzillament espectacular.



La "zorza" és un producte gallec -jo la vaig comprar, de fet, a un supermercat gallec-, tot i que hi ha altres regions que també ss'atribueixen l'origen com Astúries, Lleó, Soria, Segovia, entre d'altres. 

Es tracta de carn picada, generalment de porc, preparada com per fer-ne xoriços, però sense posar dins d'una tripa, ni curar. És una espècie de carn adobada amb pebre vermell picant o dolç, all, orenga, sal i pebre. Aquesta carn, s'acostumava a menjar en calent, acompanyat amb pa i amb vi o cervesa, com a tapa, durant la matança del porc.

L'altre dia, vaig entrar a un colmado gallec i en venien i no m'ho vaig pensar ni un segon. Boníssimes les empanades gallegues de "zorza"; per la pròxima vegada que en compri.



I el tercer element, sense desmereixer la ceba tendra, és el Petit Nevat.

Formatges Can Pujol, que és on s'elabora aquest deliciós formatge, va començar la seva activitat, l'any 1980 -any en que també vaig néixer jo-, en una formatgeria molt petita. 

Els primers formatges que van elaborar eren de consum immediat, frescos, com el mató, quallada, etc. I poc a poc, van anar ampliant la seva gama de productes a mida que el mercat va anar valorant els seus productes.

L'any 1990 comencen a presentar formatges madurats i al 1991 neix el "Nevat", elaborat amb llet pasteuritzada de cabra i cobert per una capa espessa de fong blanc. Té una textura molt cremosa -una vegada està ben madurat-, amb olor a bolets i un sabor suau, amb tons làctics i una acidesa equilibrada.

Una delícia que creia combinaria bé tant amb el pa d'espinacs, com amb la "zorza". I no m'equivocava. Animeu-vos a provar-la.



Per fer aquestes fantàstiques mini hamburgueses, es necessiten els següents ingredients:


Pel pa d'espinacs i ceba:


  • 500 gr de farina
  • 10 gr de sal
  • 150 gr d'espinacs bullits
  • 100 gr d'aigua
  • 20 gr d'oli
  • 1 ceba tendre
  • colorant verd (opcional)
  • sèsam

Per les mini hamburgueses:

  • mini panets de pa d'espinacs i ceba 
  • zorza
  • formatge "Petit Nevat"
  • ceba tendra
  • patates (per fregir i decorar)
  • oli


Com tots els pans de Daniel Jordà, aquest amb el que he fet mini panets, és molt fàcil de fer.

Primer de tot s'ha de posar a bullir els espinacs ja que per fer-los servir millor que siguin freds. Només serà necessari, pràcticament, escaldar-los i una vegada escaldats, colar-los i deixar que es refredin bé.




A part, es pot començar a preparar el pa.

Aquesta vegada he pastat amb la KitchenAid, així que només es tracta de posar tots els ingredients en el bol de la pastadora, inclosos els espinacs, menys la ceba i pastar fins a obtenir una massa llisa i brillant, que no s'enganxi.




Com podeu veure als ingredients, es pot afegir una mica de colorant verd en pasta per accentuar el color dels panets, tot i que és ben bé opcional.

Quan ja sigui la pasta ben fina, s'ha d'afegir la ceba tendra tallada a trossos ben petits, en cru i deixar que segueixi pastant fins que sigui ben integrada.

Llavors s'ha de deixar fermentar durant 45 minuts, en el mateix bol on s'ha pastat i tapada amb un drap humit.




Passat aquest temps, s'ha de formar. 

Jo he fet diferents formats. Un pa gran, uns panets d'hamburguesa mida normal i els mini panets per la recepta d'avui, que són de 40 gr, en cru.




Els panets, els he vaporitzat amb aigua i he posat sèsam pel damunt.

Una vegada format el pa, s'ha de deixar que fermenti, per segona vegada, fins que doblin el volum.

I cap al forn, que ha d'estar prescalfat a 210ºC. Evidentment, cada mida té un temps de cocció. Els més petits amb 10-15 minuts estaran, els panets normals entre 20-25 minuts i el pa gran, entre 35-40 minuts.




I a refredar.

Abans de fer l'hamburguesa, s'ha de tallar unes patates, rentar-les bé amb aigua perquè perdin el midó i no s'enganxin i fregir-les amb una mica d'oli.




I per les hamburgueses, s'ha de fer a la planxa la carn de zorza, a la que hem donat la forma rodona i servir amb una mica de formatge Petit Nevat pel damunt i unes rodanxetes de ceba tendra, en cru, per donar frescor.




Un petit mos deliciós.



I per un menú petit, una gran cançó.


País Petit

El meu país és tant petit
que quan el sol se'n va a dormir
mai no està prou segur
d'haver-lo vist.

Diuen les velles sàvies
que és per això que torna.
Potser sí que exageren,
i tant se val!

És així com m'agrada a mi,
no en sabria dir res més.
Canto i sempre em sabré
malalt d'amor pel meu país.

El meu país és tant petit
que des de dalt d'un campanar
sempre es pot veure
el campanar veí.

Diuen que els poblets tenen por,
tenen por de sentir-se sols,
tenen por de ser massa grans,
tant se val!

És així com m'agrada a mi,
no en sabria dir res més.

Canto i sempre em sabré
malalt d'amor pel meu país.

El meu país és tant petit
que sempre cap dintre del cor
si és que la vida et porta
lluny d'aquí.

I ens fem contrabandistes,
mentre no descobreixin
detectors pels secrets del cor.
I és així!

És així com m'agrada a mi,
no en sabria dir res més.
Canto i sempre em sabré
malalt d'amor pel meu país.

El meu país és tant petit
que quan el sol se'n va a dormir
mai no està prou segur
d'haver-lo vist.

(Lluís Llach)






TEXTO O DESCRIPCION




2 comentaris:

  1. Quina delícia tot! el pa, l'hamburguesa de zorza, el mini nevat... anava llegint i m'anava venint una salivera... Exquisit!

    "Les receptes que m'agraden"

    ResponElimina
  2. M'encanta el pa, es molt original! Jo no n'he fet mai casolà, però ja va sent hora...

    ResponElimina

Moltes gràcies pel teu comentari! Em fa molta il·lusió la teva visita!